Τα τελευταία χρόνια έχει εμφανιστεί ένας νέος τύπου ξενοδοχείου στην παγκόσμια ξενοδοχειακή αγορά, το «έξυπνο ξενοδοχείο». Το γραφείο μας ecoRef μελέτησε το πρώτο έξυπνο ξενοδοχείο στην Ελλάδα.

Γράφει ο Δάνος Παππάς, Διπλ. Μηχανολόγος Μηχ. MSc, MIMechE, MASHRAE
www.ecoref.gr

Πρόκειται, όπως χαρακτηριστικά λένε οι εκπρόσωποι του τουριστικού κλάδου, «για την εφαρμογή της «έξυπνης» τεχνολογίας που αγκαλιάζει τη φιλοξενία στην Ελλάδα, εισάγοντας μια εντελώς νέα κατηγορία ξενοδοχείων, εξοπλισμένων με σημαντικές τεχνολογικές καινοτομίες». Παράλληλα, θέτει υψηλά ψηφιακά πρότυπα για την τοπική τουριστική βιομηχανία.
Η διαφορά ενός έξυπνου ξενοδοχείου με ένα συμβατικό είναι ότι συνδυάζει πολλά διαφορετικά υποσυστήματα τα οποία επικοινωνούν μεταξύ τους και αλληλοεπιδρούν (ανταλλάσσουν πληροφορίες, μοντέλο OSI εικόνα 1).

εικόνα 1: Μοντέλο επιπέδων επικοινωνίας OSI

Ο επισκέπτης μπορεί μέσα από ένα κινητό τηλέφωνο ή tablet να κάνει κράτηση, check in, να πάρει ένα ηλεκτρονικό κλειδί (digital key) με το οποίο θα έχει πρόσβαση στο δωμάτιο του, χωρίς να περάσει από την reception.
Τα έξυπνα ξενοδοχεία δεν διαθέτουν την παραδοσιακή υποδοχή, αλλά ουσιαστικά ένα γραφείο πληροφοριών, όπου οι πελάτες μπορούν να λάβουν τη βοήθεια που χρειάζονται. Αυτό που βιώνει ένας επισκέπτης, είναι αυτό που ονομάζεται «έξυπνη διαμονή μέσω ενισχυμένης τεχνολογίας».
H εμπειρία του χρήστη ξεκινάει με το «key less entry» το οποίο επιτυγχάνεται με την χρήση εξελιγμένων κλειδαριών, που υποστηρίζουν τεχνολογίες NFC (Near Field Communications).

εικόνα 2: Είσοδος στο δωμάτιο με το κινητό χωρίς τη χρήση κλειδιού ή κάρτας

Επίσης σε τέτοιου τύπου fulldigital ξενοδοχεία ο πελάτης ξεχνάει τους παραδοσιακούς διακόπτες, αφού μπορεί να πραγματοποιήσει όλες τις λειτουργίες του δωματίου του, μέσα από το κινητό του τηλέφωνο ή το tablet του δωματίου, από την χρήση του συστήματος κλιματισμού, τον φωτισμό (φώτα και σκηνές φωτισμού), την τηλεόραση, την μουσική, τα ρολά, τις κουρτίνες. Μπορεί ακόμα να εκτελέσει παραγελιοληψιες, να ανταλλάξει μηνύματα με την reception, να κλείσει ραντεβού για γυμναστική ή spa, να ενημερωθεί για τα δρόμενα της περιοχής και να κάνει κράτηση σε κάποιο event.

εικόνα 3: Λειτουργίες δωματίου μέσω tablet ή κινητού τηλεφώνου

Πέρα από την όλη ψηφιακή εμπειρία ο πελάτης αποκτά μια ιδιωτικότητα αφού παρακάμπτει την παραδοσιακή reception.
Για να μπορέσει να επιτευχθεί όλη η ψηφιακή ξενοδοχειακή εμπειρία, απαιτούνται συνήθως εξελιγμένες ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, χιλιόμετρα καλωδίων ισχυρών αλλά και κυρίως ασθενών εγκαταστάσεων. Για την επίτευξη υψηλών ταχυτήτων στην μεταφορά δεδομένων-εντολών, είναι απαραίτητη η χρήση θωρακισμένων καλωδίων υψηλών προδιαγραφών καθώς και οπτικών ινών.

εικόνα 4: Τμήμα Η/Μ υποδομών

Στα έξυπνα ξενοδοχεία χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο τεχνολογίες bus (πχ) ΚΝΧ, οι οποίες σε συνεργασία με πλατφόρμες cloud (επίπεδα 5,6,7 μοντέλου επικοινωνίας OSI εικόνα 2)προσφέρουν στο χρήστη μια μοναδική «ψηφιακή» εμπειρία.
Στον εξοπλισμό των δωμάτιων ενός Smart Hotel υπάρχουν συνήθως μεγάλες τηλεοράσεις 4K (έλεγχος μέσω τηλεφώνου ή Τablet), Wi-Fi τελευταίας τεχνολογίας για την επίτευξη streaming IPΤV, και ταυτόχρονη χρήση του internet σε υψηλές ταχύτητες, θύρες USB, τηλέφωνο VoIP (Voice over IP).

εικόνα 5: Λειτουργία τηλεόρασης μέσω tabletή κινητού τηλεφώνου

Για την χρήση του συστήματος κλιματισμού δεν απαιτείται χειριστήριο καθώς ο έλεγχος μπορεί να γίνει από την χρήση της «έξυπνης» συσκευής του πελάτη ή του tabletπου διαθέτει το δωμάτιο.
Είναι αστείο αν αναλογιστεί κανείς ως επισκέπτης σε ένα ξενοδοχείο, πόσες φορές μπορεί να έχεις ξαπλώσει αναπαυτικά στο κρεβάτι του και συνειδητοποιεί λίγο πριν τον πάρει ο ύπνος ότι πρέπει να σηκωθεί για να σβήσεις τα φώτα. Σε ένα Smart Hotel, δεν υπάρχουν τέτοιες βασανιστικές στιγμές, αφού μέσω tablet ή της κατάλληλης εφαρμογής στο κινητό, μπορεί πολύ εύκολα ο χρήστης να κατεβάσει τα στόρια του δωματίου, να χαμηλώσει τον φωτισμό ή επιλέξεις σκηνή φωτισμού (πχ Sleep) και να ρυθμίσει τη θερμοκρασία. Σε ορισμένα «έξυπνα Ξενοδοχεία» ο επισκέπτης μπορεί να τροποποιήσει ακόμη και την όψη του ξενοδοχείου, αλαλάζοντας κάθε φορά το χρώμα που «εκπέμπει» το παράθυρό του.
Εκτός από την εντός δωματίου, οι σύγχρονοι ταξιδιώτες και οι νέοι επαγγελματίες θα βρουν στο σε ένα SmartHotel, Business Center, με υπολογιστές, αίθουσες συσκέψεων με Wi-Fi υψηλής ταχύτητας για δυνατότητα τηλεδιασκέψεων. Οι χρήστες των αιθουσών αυτών δεν χρειάζεται απαραίτητα να είναι ένοικοι του ξενοδοχείου. Σε τέτοιού μοντέλου ξενοδοχεία προβλέπεται και η ενοικίαση των χώρων αυτών. Σε ότι αφορά τα συστήματα κλιματισμού συνήθως, χρησιμοποιούνται πολυδιαιούμενα ημικεντρικά συστήματα heatre covery με ταυτόχρονη δυνατότητα ψύξης και θέρμανσης από το ίδιο μηχάνημα και παράλληλή χρήση ανάκτησης για ζεστά νερά χρήσης, σε συνδυασμό με τα χρήση ηλιακών πάνελ για εκμετάλλευση των ηλιακών κερδών. Ένα «Smart hotel»πέρα από τον επισκέπτη, που βιώνει μια ξεχωριστή, ψηφιακή ξενοδοχειακή εμπειρία, πρέπει να είναι «Smart» και για τον ιδιοκτήτη του. Θα πρέπει να διαθέτει συστήματα ευέλικτα χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης. Ο ιδιοκτήτης ενός smart hotel κατά κύριο λόγω μπορεί να επωφεληθεί από το γεγονός ότι όλες οι λειτουργίες του ξενοδοχείου περνάνε από ηλεκτρονική διαχείριση, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να γίνει αμέσως και γρήγορος έλεγχος σε όλα τα συστήματα και υποσυστήματα του ξενοδοχείου. Για παράδειγμα συχνά μπορεί να αντιμετωπιστεί μία βλάβη χωρίς να πέσει στην αντίληψη του επισκέπτη. Είναι σημαντικό για τον ιδιοκτήτη να μπορέσει να διαχειριστεί σωστά το πλεονέκτημα του του δίνει μια ψηφιακή πλατφόρμα την οποία μπορεί να παρακολουθεί και ο ίδιος από το κινητό του τηλέφωνο, οποιαδήποτε χρονική στιγμή της ημέρας.

To ξενοδοχείο “Kubic Hotel Athens” που μελέτησε το γραφείο μας βραβεύτηκε στην Hotel Tech με το βραβείο Smart Hotel of the Year 2018