Για την ιστορία: Και ο Θεός την όγδοη μέρα δημιούργησε το ίντερνετ…

Στις αρχές υπήρχαν σχετικά λίγα σάϊτ στο ίντερνετ, ήταν ευκολότερα να «βγεις μπροστά» για το είδος σου. Με «μπροστά» εννοώ, ψηλά στις αναζητήσεις. Για να βγεις τότε ψηλά στις αναζητήσεις δεν χρειαζόσουν και πολλές γνώσεις ή τεχνικές, με σχετικά λίγες λέξεις κλειδιά και λίγο κείμενο ήσουνα μια χαρά. Τώρα όμως έχουν αλλάξει τα πράγματα πάρα πολύ, πρέπει να έχει περιεχόμενο (content) το σάϊτ σου που να αφορά, και να βρίσκουν ενδιαφέρον, πολλοί επισκέπτες σου. Αυτό θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε σε αυτό το άρθρο.

Γράφει ο Χρήστος Βιολέτης MBA

Τότε χρησιμοποιούσαμε κάποιες τεχνικές όπως το keywordstuffingόπου «πηγαίναμε» στο πίσω μέρος του σάϊτ και με «αόρατα γράμματα» γράφαμε όλες τις λέξεις κλειδιά που θέλαμε να βγαίνουμε πρώτοι, ή όσο πιο ψηλά γινόταν. Με τα χρόνια το Google έγινε πιο έξυπνο. Πάντα γίνεται ένα παιχνίδι γάτας-ποντικιού με το Google με αυτούς που ειδικεύονται στο να προσπαθούν να το ξεγελάσουν. Βλέπεται, του Google, δεν το ενδιαφέρει να βγει το σάϊτ το δικό σου ψηλά, αλλά να βγει η όσο το δυνατόν σαφής και κοντινή πληροφορία σε αυτό που ψάχνει ο αναγνώστης/ερευνητής, γιατί αυτό που ενδιαφέρει το Google είναι να χρησιμοποιούν τη μηχανή αναζήτησής τους όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι γίνεται.
Αυτό τώρα ονομάζεται User Experience (UX) Εμπειρία του Χρήστη, και όλη η μαεστρία, στο να προσελκύσεις τον αναγνώστη/πελάτη έγκειται στο πόσο καλή δουλειά θα κάνεις πάνω σε αυτό τον τομέα αλλά και παράλληλα σε ένα άλλο κομμάτι που ονομάζεται SEO (Search Engine Optimization). Αυτή είναι η τέχνη της βελτιστοποίησης.

Το UX λοιπόν έχει να κάνει με πάρα πολλά σημεία, θα αναφέρω όμως μερικά σ’ αυτό το άρθρο για συντομία:
Τα χρώματα που χρησιμοποιούμε στο σάϊτ, το design, το copy (πως είναι γραμμένα τα κείμενα), τις προσφορές (offers) που προβάλλουμε κτλ.
Αφού έχουμε διευθετήσει το θέμα του UX και έχουμε λάβει υπόψιν μας τις παραμέτρους που ζητά το Google για να μπορέσει να μας εντάξει ψηλά στις αναζητήσεις, τότε αρχίζουμε μια σειρά από εργασίες για να βελτιστοποιήσουμε (SEO) το σάϊτ μας.
Υπάρχουν δυο κατηγορίες στο SEO, που πρέπει να λάβουμε υπόψιν,

α) το on-pageoptimization, και το

β) off-pageoptimization.

Μην αγχώνεσαι, θα τα εξηγήσουμε ένα προς ένα με απλά, λαϊκά λόγια.

Τεχνικά:

Για να μπορέσει λοιπόν το σάϊτ σου να ανέβει ψηλά πρέπει να δώσεις υλικό/περιεχόμενο που να ενδιαφέρει αρκετούς αναγνώστες/ερευνητές (searchers) ή/και να υπάγεσαι σε μια κατηγορία συγκεκριμένη (nichemarket). Όσο πιο «κλειστή» είναι η αγορά σου τόσο το καλύτερο. Αυτό το θέμα οφείλω να πω ότι είναι από μόνο του εξαιρετικά μεγάλο και ιδιόμορφο για να το καταλάβεις με λίγα λόγια και δεν θέλω να καταναλώσω πολύ χρόνο πάνω σ’ αυτό, αλλά θα προσπαθήσω να σου το εξηγήσω με ένα παράδειγμα. Τη φράση «πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης» είμαι σίγουρος την έχεις ακούσει. Όσο πιο πολλά κάνεις, και «ανοίγεις» τις ευθύνες και υποχρεώσεις σου, τόσο πιο πολύ χάνεις το στόχο σου. Έτσι είναι και το σάϊτ σου.

Πολλοί προσπαθούν να βάλουν όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες μέσα στο σάϊτ τους γιατί νομίζουν ότι έτσι θα τραβήξουν περισσότερους ενδιαφερόμενους ή υποψήφιους πελάτες, αλλά αυτή η τεχνική μπερδεύει τους ανθρώπους αλλά και μπερδεύει κι εσένα που προσπαθείς να καλύψεις ένα τόσο μεγάλο φάσμα. Πρόσεξε όμως, δεν λέω να «κόψεις» τη δουλειά σου στη μέση. Για παράδειγμα, εάν είσαι υδραυλικός και παράλληλα κάνεις και θέρμανση, διάλεξε ένα απ’ τα δυο σαν κύρια υπηρεσία, «χτύπα» την αγορά με προσφορές και πληροφορίες πάνω σ’ αυτό και μόλις «μπεις» καλά στην αγορά ή έχεις «μπει» στο σπίτι, τρόπος του λέγειν, του πελάτη, τότε προσπάθησε να του πουλήσεις θέρμανση ή ότι άλλο προσφέρεις. Με άλλα λόγια, μη προσπαθείς να του προτείνεις πολλά μαζί.

Αυτό εκτός του ότι είναι νόμος του μάρκετινγκ, είναι και κατά κάποιο τρόπο, το πως λειτουργεί το μυαλό μας. Ο ανθρώπινος νους δεν μπορεί να επεξεργαστεί πολλές πληροφορίες ταυτόχρονα, πρέπει να του τις δίνουμε μια-μια, αφού τελειώσουμε με την μια τότε να του δώσουμε την άλλη για να έχει χρόνο να τις απορροφήσει, να τις επεξεργαστεί και να τις καταχωρήσει στο «σκληρό δίσκο» που είναι το υποσυνείδητο.

Είπαμε παραπάνω ότι έχουμε δυο κατηγορίες που πρέπει να βελτιστοποιήσουμε στο σάϊτ μας για να μπορέσει να «ανέβει» ψηλά. On-pageκαι off-page. Γι’ αυτούς που γνωρίζουν αγγλικά, το λένε και οι ίδιες οι λέξεις, on-page, μέσα/πάνω στη σελίδα/σάϊτ και off-page εκτός σάϊτ/σελίδας.
Για πάμε να τα δούμε αυτά ένα-ένα ξεχωριστά.

On-page (τα βασικά):

Περιεχόμενο: με αυτό τον όρο εννοούμε ότι υλικό, γραπτό ή οπτικοακουστικό «ανεβάζουμε» στο σάϊτ μας. Πρέπει να είναι σχετικό με το όλο θέμα του σάϊτ μας, καλογραμμένο, δίχως ορθογραφικά λάθη (να θυμάστε UX), οι φωτογραφίες πρέπει να έχουν τα πρέπον tags (όρους κλειδιά), το ίδιο ισχύει και για τα βίντεο, όπως επίσης και επεξηγήσεις αλλά και να είναι βελτιστοποιημένα για κωφάλαλους (υπότιτλους, επεξηγήσεις κτλ.).

  • Κείμενα
  • Βίντεο
  • Φωτογραφίες
  • Ηχογραφήσεις

Meta-tags (metas): αυτό είναι λίγο τεχνικό και δύσκολο να το καταλάβει κάποιος που δεν έχει δει τα «σωθικά» μιας ιστοσελίδας. Ας πούμε για χάρη ευκολίας και πρακτικότητας, ότι έχει να κάνει με τον κώδικα γραφής του σάϊτ. Σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο, πίσω απ’ την ιστοσελίδα, δηλαδή πίσω απ’ αυτό που βλέπεις, πρέπει να τοποθετηθούν κάποιοι παράμετροι για να μπορέσει η μηχανή αναζήτησης να βρει και να καταχωρήσει το σάϊτ σου στην κατάλληλη κατηγορία, ο τεχνικός σου θα πρέπει να το γνωρίζει αυτό, επίσης εάν το γκουγλάρεις θα μπορέσεις να μάθεις περισσότερα και ενδεχομένως να το κάνεις και μόνος/η σου.

Meta-keywords&meta-descriptions: όπως ανέφερα και πιο πάνω, πίσω στα «σωθικά» του σάϊτ μας, μας δίνεται η δυνατότητα να προσθέσουμε επίσης λέξεις κλειδιά όπως επίσης και μια σύντομη επεξήγηση του σάϊτ μας, με τρόπο που θα δίνει με λίγα λόγια (έως 160 γράμματα) την πιο σαφή ερμηνεία.

Από όλα τα παραπάνω, πιστεύω ότι το μεγαλύτερο βάρος και ευθύνη φέρουν τα κείμενα και γενικά το περιεχόμενο, που «ανεβάζετε» στο σάϊτ σας. Δείτε το διαφορετικά. Πάτε σ’ ένα κατάστημα να ψωνίσετε κάτι, τι είναι αυτό που θα σας κάνει να φύγετε δίχως να αγοράσετε; Δεν είναι η διακόσμηση, εκτός κι αν είναι εντελώς αποκρουστική, δεν είναι τα προϊόντα, εάν δεν έχουν αυτό που ψάχνετε δεν θα φύγετε με πικρή γεύση στο στόμα, απλά δεν είχε το συγκεκριμένο πράγμα. Δεν είναι η συμπεριφορά του πωλητή; Το τι θα πει και πως θα το εκλάβετε; Δεν πρέπει να είναι κατατοπιστικός/ή, ενημερωμένος, ευγενικός και γενικά με επαγγελματική συμπεριφορά; Όλα αυτά είναι που πρέπει να βγάζει και το σάϊτ μας, κατά τη γνώμη μου.

Και τώρα πάμε να δούμε μερικές τεχνικές για Off-pageSEO.

Linkbuilding/δημιουργία εξωτερικών συνδέσμων: εάν είναι το περιεχόμενο το πιο σπουδαίο κομμάτι στο On-pageSEO στο Off-page SEO είναι η δημιουργία εξωτερικών συνδέσμων. Τελεία και παύλα. Και είναι και το πιο δύσκολο, τουλάχιστον στην Ελλάδα.

Να πω εδώ κάτι, πάντα κατά τη δική μου γνώμη. Όλη η τέχνη το SEO είναι μια επιστήμη που ξεκίνησε στην Αμερική. Τα περισσότερα εργαλεία και εταιρείες που ασχολούνται με την δημιουργία συστημάτων και εργαλείων, βρίσκεται στις ΗΠΑ και μερικά στη Μ.Β. και ακόμα λιγότερα στην Αυστραλία. Στην Ελλάδα βλέπουμε μερικά απ’ αυτά να ξεπηδάνε τα τελευταία χρόνια, όπως και τεχνογνωσία που αρμόζει στην Ελληνική αγορά. Μερικά άτομα πολύ έξυπνα (τους βγάζω το καπέλο), κατάφεραν να υπερπηδήσουν το κενό αυτό, την μεταφορά της γνώσης από την αγγλική γλώσσα και να την προσαρμόσουν στα Ελληνικά δεδομένα. Είναι διαφορετικό να έχεις εκατομμύρια δεδομένα και λέξεις/φράσεις κλειδιά στην αγγλική γλώσσα, όπου μπορείς να χρησιμοποιήσεις τεράστιους συνδυασμούς για να πετύχεις το σκοπό σου, και άλλο να έχεις μια μικρή (σε σχέση) τράπεζα δεδομένων της ελληνικής αγοράς. Προχωράμε όμως πολύ καλά, έχω να πω.

Πώς καταφέρνουμε να δημιουργήσουμε συνδέσμους; Θα μπορούσες να ρωτήσεις. Με το να «ανεβάζεις» περιεχόμενο (κείμενα, άρθρα, βίντεο, φωτογραφίες, εγχειρίδια, e-books) σε άλλα σάϊτ και να τοποθετείς μέσα εκεί το URLτης σελίδας ή του σάϊτ σου.
Και μην ξεχνάμε τα πολυπόθητα Social Media ή όπως τα λέμε στη γλώσσα την κομπιουτεράδικη, social signals (σήματα από τα socialmedia).

Ότι ανεβάζεις στα social media, και δεν εννοώ τη φωτογραφία σου απ’ την παραλία με το σέξι μαγιό ούτε το meme με τη μαϊμού που γελάει ξέφρενα, εννοώ το κείμενο ή το άρθρο που ανέβασες στο σάϊτ σου και το «σύνδεσες» με μια ανάρτηση στο FB, Instagramή Pinterest.
Κλείνοντας θα πρέπει να αναφέρω εδώ ότι σκοπός μου με αυτό το άρθρο δεν είναι να σου δώσω βήμα-βήμα οδηγίες αλλά να σε αφυπνίσω.

Και δεν θα μπορούσα να μην δώσω και την πνευματική μου καθοδήγηση. Ότι κάνεις κάντο συνειδητά. Μην κάνεις ένα σάϊτ απλά γιατί έχουν και οι άλλοι. Ξέρω πολλές επιχειρήσεις επιτυχημένες που δεν έχουν σάϊτ όπως επίσης και επιχειρήσεις με σάϊτ που τις δουλεύουν πολύ καλά και συνειδητά και είναι επιτυχημένες. Εάν θα έχεις σάϊτ να το δουλεύεις σε καθημερινή βάση, πρέπει να επενδύσεις χρόνο και χρήμα, πρώτα για να μάθεις εσύ τι πρέπει να κάνεις για να σου αποδώσει και δεύτερον για να ξέρεις τι να ζητάς από διάφορους τεχνικούς και συμβούλους για να μην σε κοροϊδεύει ο καθένας.
Τέλος, θα σου δώσω 3 συμβουλές για να σε βοηθήσουν να βγεις ψηλά στις αναζητήσεις του Google:

  1. να φτιάξεις, εάν δεν έχεις, επαγγελματικό λογαριασμό social media και να μην χρησιμοποιείς τον προσωπικό σου.
  2. ότι ανεβάζεις (επαγγελματικής φύσης) στα social media (κείμενα, άρθρα, βίντεο κτλ.) να τα συνδέεις απ’ ευθείας από το σάϊτ σου, γιατί ότι και να αποφασίσει ο Μαρκ αύριο να κάνει, εσύ να μην εξαρτάσαι απ’ αυτό για να βγάλεις μεροκάματο, και
  3. η καλύτερη πλατφόρμα για να φτιάξεις σάϊτ είναι το WordPress…

Με τις ευλογίες μου…

 

Βιογραφικό 
Χρήστος Βιολέτης MBA

Ο κύριος Βιολέτης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων (MBA) με αγάπη προς το ψηφιακό μάρκετινγκ και ειδικευμένος στην κερδοφορία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από το πανεπιστήμιο του St. Mary’sστο Κάνσας των ΗΠΑ.
Μετά από πολλά χρόνια καριέρας στο Καναδά, σαν σύμβουλος επιχειρήσεων (Marketing Consultant & Business Coach), επέστρεψε στην Ελλάδα (με το ένα πόδι) και προσφέρει τις γνώσεις και υπηρεσίες του στην Ελληνική αγορά. Για οποιαδήποτε πληροφορία μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στο violetischris@gmail.com.
Περισσότερες πληροφορίες και δωρεάν γνώσεις μπορείτε να βρείτε στο σάϊτ μου www.christosvioletis.com που βρίσκετε επί του παρόντος, υπό κατασκευή. Προσπαθήστε να «μπαίνετε» κατά καιρούς για να δείτε εάν είναι ζωντανό, κάποια στιγμή ευελπιστώ να το τελειώσω…