Του Αργύρη Πότου, Ψυκτικού & Ηλεκτρονικού

 

Αγαπητοί συνάδελφοι, γεια σας.

Ονομάζομαι Αργύρης Πότος και είμαι Ψυκτικός και Ηλεκτρονικός. Από το 1991 βρίσκομαι στην «πρώτη γραμμή» της ψύξης και του κλιματισμού, ενώ παράλληλα ασχολούμουν και με την επισκευή ηλεκτρονικών. Από το 2005 ασχολούμαι αποκλειστικά με την επισκευή ηλεκτρονικών πλακετών κλιματισμού.

Καταρχάς, θα ήθελα ειλικρινά να εκφράσω τις θερμές μου ευχαριστίες για την πρόσκληση και τη φιλοξενία που μου έγινε από τον κ. Βρυώνη σε ένα τόσο έγκυρο και δημοφιλές περιοδικό του κλάδου μας.

Σε αυτό το άρθρο, θα αναφερθώ συνοπτικά στον τρόπο διάγνωσης και αντιμετώπισης βλαβών σε συστήματα κλιματισμού και ψύξης που περιλαμβάνουν ηλεκτρονικές και ηλεκτρικές διατάξεις (πλακέτες κ.λπ.), αλλά και στα περιφερειακά τους.

Χαλκίδα

Μα καλά, πρέπει να ασχολούμαστε με τις βλάβες όντως;

Και γιατί να μην απευθύνεται ο τελικός χρήστης στην αντιπροσωπεία όταν εμφανιστεί κάποιο πρόβλημα;

Κατά την ταπεινή μου γνώμη, σήμερα ένας τεχνικός ή μια τεχνική εταιρεία πρέπει απαραίτητα να παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες στον πελάτη. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, περιλαμβάνεται και η αποκατάσταση βλαβών, άρα θα πρέπει να υπάρχει η σχετική κατάρτιση και γνώση γι’ αυτήν την υπηρεσία.

Θράκη

Τι είναι τελικά η βλάβη;

 Όλοι μας γνωρίζουμε ότι ως βλάβη ορίζεται μια δυσλειτουργία του εξοπλισμού, η οποία καταφέρνει μερικώς ή ολικώς να παροπλίσει το σύστημα και να το καθιστά μη λειτουργικό.
Άρα, το ζητούμενο είναι να ελέγξουμε και να διαγνώσουμε πάντα σωστά και μεθοδικά την αιτία που προκαλεί αυτή τη δυσλειτουργία.

Συγκριτικά με μια εγκατάσταση ή μια “δυναμική” συντήρηση, η προσέγγιση στη βλάβη δεν απαιτεί  τόσο κόπο.

Τι θέλει;
Τρόπο και τις βασικές προϋποθέσεις:

  • τον χρόνο μας,
  • την πρόσβαση στον εξοπλισμό,
  • τη σωστή διασύνδεση  και μετρήσεις με τα κατάλληλα εργαλεία και όργανα,
  • την επιμόρφωση και τεχνική κατάρτιση,
  • και τέλος, τις τεχνικές αναφορές(manuals, τεχνικά φυλλάδια) για να ερμηνεύσουμε σωστά τις μετρήσεις που πραγματοποιούμε.

Για παράδειγμα, στην Ελλάδα, η τάση στο μονοφασικό δίκτυο της ΔΕΗ είναι πλέον 230V AC. Μόνο έτσι θα οδηγηθούμε σε σωστή διάγνωση και επιτυχημένη αντιμετώπιση μιας βλάβης, οποιασδήποτε βλάβης.

ΣΕΨΥΠ

Η Διάγνωση: Το Α και το Ω

 Η ορθή και έγκυρη διάγνωση αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος της διαδικασίας αποκατάστασης. Η επίλυση της βλάβης θα κριθεί αργότερα, διότι μπορεί να προκύψουν οικονομοτεχνικά εμπόδια (π.χ. υψηλό κόστος επισκευής ή μη διαθέσιμο ανταλλακτικό). Γι’ αυτό δεν στοχεύουμε εξ αρχής στην επίλυση, αλλά κυρίως στην τεκμηριωμένη διάγνωση.

Και για να το πετύχουμε αυτό;

Πρώτα απ’ όλα χρειαζόμαστε διαθέσιμο χρόνο. Αν δεν τον έχουμε, καλύτερα να μην πάμε καθόλου στην βλάβη.
Κάθε βλάβη είναι μοναδική και απαιτεί τον χρόνο της, ο οποίος δεν είναι δεδομένος, καθώς εξαρτάται από εξωτερικούς παράγοντες (π.χ. ύψος εγκατάστασης, δυσπρόσιτα σημεία, καπάκια που δεν ανοίγουν, κλειδωμένες ταράτσες, κ.ά.).

ΣΕΨΚΕΕ

Χρειάζεται επίσης να συλλέξουμε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες εκ των προτέρων, αν αυτό είναι δυνατό:

  • Ποια είναι τα συμπτώματα;
  • Υπάρχει ιστορικό;
  • Τι αναφέρει ο πελάτης;
  • Εμφανίζεται κάποιος κωδικός βλάβης;

Να θυμόμαστε ότι τα περισσότερα σύγχρονα συστήματα εμφανίζουν κωδικούς ή ενδείξεις σφάλματος μέσω LED.

ΣΕΨΑ

Ο απαραίτητος εξοπλισμός

Κάθε τεχνικός που θα ασχοληθεί με διάγνωση βλάβης πρέπει να έχει πάντα μαζί του τον απαραίτητο εξοπλισμό και τα διαγνωστικά του όργανα.
Διαφορετικά, επιτρέψτε μου, καλύτερα να αναβάλει το ραντεβού.

Δεν νοείται συνάδελφος να πάει για εγκατάσταση κλιματιστικού χωρίς κρουστικό δράπανο! Το ίδιο ισχύει και εδώ.

Πώς προσεγγίζουμε ένα Inverter;

Πήγαμε λοιπόν προετοιμασμένοι. Και τώρα τι μετράμε;

Ξεκινάμε με τη σωστή ερμηνεία του κωδικού βλάβης ή του συμπτώματος που εμφανίζεται. Ακόμα και τα μικρά λεντάκια στην εσωτερική ή εξωτερική μονάδα υποδηλώνουν την ύπαρξη σφάλματος.

Ακολουθεί:

  • Οπτική επιθεώρηση.
  • Αναζήτηση τεχνικών σχεδίων, εφόσον υπάρχουν.
  • Χρήση της μεθόδου απλοποίησηςόσων βλέπουμε.
  • Εντοπισμός του μπλοκ (υποσυστήματος) που προκαλεί το πρόβλημα, π.χ. τα αισθητήρια, ή ο συμπιεστής.
  • Μετρήσειςμε τα κατάλληλα όργανα

Με βάση το service manual ή τη συνδρομή της αντιπροσωπείας, κρίνουμε αν π.χ. ένα αισθητήριο λειτουργεί σωστά. Αν οι μετρήσεις είναι εντός ορίων, τότε η ευθύνη μεταφέρεται στην πλακέτα.

Σε συνεννόηση με τον πελάτη, επιλέγουμε την αντικατάσταση ή την επισκευή της από κατάλληλο εργαστήριο.

Χαλκίδα

Ένα πραγματικό παράδειγμα

Κωδικός βλάβης: Αισθητήριο κατάθλιψης συμπιεστή.

Κατά τον αρχικό έλεγχο, πραγματοποιήσαμε μετρήσεις στο αισθητήριο κατάθλιψης του συμπιεστή και διαπιστώσαμε ότι λειτουργούσε εντός των προβλεπόμενων ορίων. Συνεπώς, θεωρήσαμε πως η αιτία της βλάβης οφείλεται στην εξωτερική πλακέτα.

Ο πελάτης, στηριζόμενος στη διάγνωσή μας, αποφάσισε να προχωρήσει στην αντικατάσταση της πλακέτας με καινούργια. Πράγματι προμηθευτήκαμε και εγκαταστήσαμε τη νέα πλακέτα στο μηχάνημα. Ωστόσο, ο ίδιος κωδικός βλάβης συνέχισε να εμφανίζεται, η συσκευή δεν επανήλθε σε λειτουργία και ο πελάτης εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του.

Τελικά διαπιστώθηκε ότι η αρχική μας διάγνωση δεν ήταν ορθή. Στο σημείο αυτό, αναλαμβάνουμε πλήρως και αποκλειστικά την ευθύνη μας για την λανθασμένη εκτίμηση.

Η Εκπαίδευση είναι Καθήκον

Τα τελευταία επτά χρόνια, με προσωπική επιμονή, άμισθη πρωτοβουλία και κυρίως χάρη στη συνεχή υποστήριξη των Σωματείων Ψυκτικών σε όλη την Ελλάδα, έχουμε ξεκινήσει μια δυναμική προσπάθεια διεξαγωγής τεχνικών σεμιναρίων.

Στόχος:

  • Να καλυφθούν  τα όποια τεχνικά κενά.
  • Να παρουσιαστούν τα κατάλληλα εργαλεία και όργανα, καθώς επίσης ο σωστός και ασφαλής τρόπος διασύνδεσης και χρήσης αυτών.
  • Να αναλυθούν  οι τρόποι αντιμετώπισης βλαβών.
  • Να δοθούν απαντήσεις σε απορίες που πηγάζουν από παρωχημένη εκπαιδευτική ύλη.
  • Να ενσωματώσουμε τις νέες τεχνολογίες στις ηλεκτρονικές διατάξεις(ιδιαίτερα στα inverter) στην καθημερινή μας πρακτική.

Αυτά τα σεμινάρια, σε συνδυασμό με τη δική σας επιμονή και διάθεση για γνώση, μπορούν να σας βοηθήσουν να δείτε, με αυτοπεποίθηση πλέον, ότι:

Καμία βλάβη δεν θέλει κόπο… Θέλει Τρόπο!

Κλείνοντας…

Στο τέλος κάθε μου σεμιναρίου, λέω πάντα την ίδια φράση:

«Εάν τελικά εμείς δεν μπορούμε… τότε ποιος μπορεί;»